Hvad er forskellen på stress og udbrændthed?

Årsager

Stress er en naturlig reaktion på belastende eller udfordrende situationer. Det kan være en kortvarig tilstand, der opstår som reaktion på en bestemt begivenhed eller en længerevarende tilstand, der opstår som følge af vedvarende pres. Stress er ikke i sig selv en sygdom, men langvarig stress kan gøre dig syg.

Udbrændthed er en tilstand af fysisk og følelsesmæssig udmattelse, der opstår som følge af langvarig og intens stress. Det er en tilstand der udvikler sig på grund af langvarig overbelastning og mangel på ressourcer til at håndtere stressen.

Symptomer

Stress kan bla. føre til symptomer som uro, tankemylder, træthed, irritabilitet, søvnforstyrrelser, koncentrationsbesvær og fysiske symptomer som hovedpine eller mavesmerter.

Udbrændthed kan have samme symptomer som stress samt føre til mere alvorlige og langvarige symptomer som f.eks. følelse af tomhed, apati, kronisk træthed, nedsat motivation, nedsat selvværd og en følelse af magtesløshed.

Varighed

Stress kan være kortvarig eller længerevarende, afhængigt af årsagen og din måde at håndtere det på. Stresssymptomer forsvinder typisk, når stressfaktoren elimineres eller reduceres.

Udbrændthed er normalt en længerevarende tilstand, som det tager mere tid og indsats for at komme sig fra.

Både stresstilstande og udbrændthed kan have betydelige negative virkninger på både dit fysiske og mentale helbred. Hvis du oplever symptomer på stress eller udbrændthed, er det en god ide at søge hjælp fra en professionel, så du kan få den nødvendige støtte og behandling.